סריקת תמונות שקופיות ונגטיבים

שינוי של ממש חל בעשר השנים האחרונות בכל מה שקשור לצילום ופיתוח תמונות. למעשה, במשך מעל ל-100 שנה הפילם המוכר לנו מהמצלמות הישנות שלט בתחום הצילום. את הפילם היינו מכניסים אל תוך המצלמה והפיתוח היה נעשה בחדר חושך. תוך עשר שנים, נעלם הפילם מהמדפים ובסוף שנות ה-90 עברנו למצלמות הדיגיטליות כאשר היום, כולנו רואים איך רוב התמונות שעוברות תהליך פיתוח מצולמות – בסמרטפון.

יחד עם זאת, למרות שתהליכי הצילום והפיתוח הפכו הרבה יותר נגישים, קלים ומהירים, שלא לדבר על העובדה שאנו יכולים בזמן אמת לבצע עריכה בכל תמונה שאנו מצלמים בין אם זו עריכת צבע ובין אם איכות, עדיין אותן תמונות שצילמנו בעבר קיימות אצלנו או בבית ההורים והסבים שלנו. בעוד אצל חלקנו התמונות מאוגדות בתוך אלבומים אלבומים, לפי תקופות ואירועים בסדר מופתי, אחרות מפוזרות ברחבי הבית בקופסאות ישנות. אם ממש נתאמץ נוכל לאתר סלילים של פילים מה שנקרא נגטיבים ואפילו שקופיות ישנות שעברו פיתוח. בין אם אצלכם בבית יש תמונות באלבומים ובין אם אותן תמונות עדיין לא עברו תהליכי פיתוח, הזמן לא מטיב עמן ולכן שווה לכם להשקיע בהעברה של התמונות הללו לקבצים דיגיטליים שיישמרו לכם על המחשב או על תקליט CD לנצח.

אז בואו נעשה קצת סדר

יש הבדל בין סריקת שקופיות, סריקת תמונות וסריקת נגטיבים וחשוב להבין איך כל תהליך סריקה מתבצע.

פיקס פיקסל סריקת תמונותכאשר אנו מבצעים סריקה של תמונה מודפסת, לא מדובר באותו תהליך סריקה כמו שאנו מבצעים מנגטיב או משקופית, זאת משום שהתמונה אותה אנו סורקים כבר עברה תהליך פיתוח ולכן היא איננה חומר הגלם המקורי.

כאשר התמונות עדיין נמצאות בתור נגטיב או בתור שקופית, הסיכוי שלהן בתהליך הסריקה לצאת באיכות וברזולוציה טובה, גבוה עד מאוד. הרי מדובר במסמך מקור. זה בדיוק כמו שנצלם במכונת צילום דרכון מקורי לעומת צילום של דרכון שכבר עבר תהליך צילום. האיכות תהיה גבוהה יותר בצילום הראשוני.

תהליך של סריקת נגטיבים ושקופיות הוא סוג של עיבוד אותו מבצעים על קובץ הנקרא RAW לעומת סריקה של תמונות אותה מבצעים על קובץ JPG. יחד עם זאת, חשוב להבין כי כאשר מבצעים סריקה של תמונה שכבר עברה פיתוח, האור שנמצא בתוך הסורק ומוקרן אל התמונה, לא חודר דרכה, אלא מוחזר וכאן ההבדל מבחינת האיכות.

מדוע זה חשוב?

משום שלכל אובייקט צילומי – תמונה אטומה, נגטיב או שקופית יש להתאים שיטת סריקה אחרת. למשל, כאשר מבצעים סריקה של שקופיות ונגטיבים, יש לעשות שימוש בשיטה רטובה או סריקת שמן. כלומר טובלים את הנגטיב או השקופית בחומר מיוחד המאופיין בשקיפות אופטית גבוהה מה שלמעשה מאפשר לנו לטשטש את השריטות, הכתמים ולשפר את איכות התמונה. לעומת זאת, תהליך של סריקת תמונות שכבר עברו פיתוח, יתבצע באמצעות מכשור סריקה מתקדם. השלב הבא הוא השלב שבו מעבירים את התמונות הסרוקות בשלושת המקרים עיבוד ועריכה במטרה ליצור את האיכות הטובה ביותר ואז מעבדים אותן לקבצים דיגיטליים על גבי CD, דיסק און קי או כונן קשיח חיצוני.

לסיכום, אם גם לכם יש תמונות, נגטיבים ושקופיות ישנים, זה הזמן לשמר אותם, להילחם בנזקי הזמן ולשמור את הזיכרונות שלכם ושל המשפחה שלכם, לנצח.

Comments are closed.

דילוג לתוכן לחץ כאן לחיוג